Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025

Κινεζικό φορτηγό πλοίο διέσχισε τον Αρκτικό

 

Χάρτης Δείχνει Κινεζικό Φορτηγό Πλοίο στη Νέα Διαδρομή της Αρκτικής

21 Οκτωβρίου 2025 

Από τον Micah McCartney
Ρεπόρτερ για την Κίνα

Ένα κινεζικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έγινε το πρώτο που ολοκλήρωσε πλoύ από την Κίνα προς την Ευρώπη μέσω μιας αρ­κτι­κής θαλάσσιας οδού που αποκαλείται «Πάγωμένος Δρόμος του Μεταξιού».

Ένας χάρτης που δημιούργησε το Newsweek αποτυπώνει το πρωτοποριακό ταξίδι διάρκειας 26 ημερών του “Istanbul Bridge” από την ακτή της Κίνας μέχρι την καρδιά της Ευρώπης, όπου κατέπλευσε σε λιμάνια στη Βρετανία, τη Γερμανία και την Πολωνία, και αναμενόταν να φτάσει αυτή την εβδομάδα στην Ολλανδία.

Γιατί Έχει Σημασία
Το πλοίο έφτασε μία εβδομάδα αργότερα απ’ ό,τι προβλεπόταν λόγω δυσμενών θαλάσσιων συνθηκών, σύμφωνα με τα κρατικά μέσα της Κίνας. Ωστόσο, το πέρασμα μέσω της Αρκτικής ήταν δύο εβδομάδες ταχύτερο σε σύγκριση με την παραδοσιακή διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ στην Αίγυπτο — την ταχύτερη θαλάσσια διάβαση από τη βικτωριανή εποχή — και διπλάσια σε ταχύτητα σε σχέση με τη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική.

Το ταξίδι ανέδειξε νέες και αναδυόμενες ευκαιρίες για το διεθνές εμπόριο καθώς η κλιματική αλλαγή αποδεσμεύει το θαλάσσιο πάγο της Αρκτικής. Η οδός — προσβάσιμη μόνο μερικούς μήνες το χρόνο — ήταν προηγουμένως αδιάβατη για εμπορικά πλοία.

Το Newsweek επικοινώνησε με το Υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας και την εταιρεία διαχείρισης Sea Legend μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για αιτήματα σχολιασμού.

Τι Πρέπει να Γνωρίζετε

Ανοιχτά δεδομένα παρακολούθησης πλοίων ανοιχτού κώδικα που εξέτασε το Newsweek έδειξαν ότι το πλοίο υπό λιβεριανή σημαία, το οποίο διαχειρίζεται η εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Sea Legend υπό κινεζικό έλεγχο, είχε αναχωρήσει από το λιμάνι Ningbo-Zhoushan στην επαρχία Zhejiang της ανατολικής Κίνας στις 23 Σεπτεμβρίου.

Το πλοίο προσέγγισε το Ηνωμένο Βασίλειο μέσω της Βόρειας Θάλασσας στις 14 Οκτωβρίου, προσεγγίζοντας το λιμάνι του Felixstowe. Στη συνέχεια έκανε στάσεις στο Αμβούργο της Γερμανίας, πριν φτάσει στο Γκντανσκ της Πολωνίας νωρίς το πρωί της Κυριακής. Το “Istanbul Bridge” αναμένεται να φτάσει στο ολλανδικό λιμάνι του Ρότερνταμ αργότερα αυτή την εβδομάδα.

Η κρατική εφημερίδα της Κίνας Global Times, επικαλούμενη ειδικούς του κλάδου, ανέφερε ότι η διαδρομή «Arctic Express» αποτελεί πλέον μια τρίτη θαλάσσια δίοδο που συνδέει τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου με την Ευρώπη. Σύμφωνα με τους ειδικούς, θα διευκολύνει περαιτέρω το εμπόριο και θα μειώσει τους χρόνους παράδοσης, ιδίως για ευαίσθητα φορτία.

Το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων της Κίνας Xinhua ανέφερε ότι το “Istanbul Bridge” έφτασε στον πρώτο του σταθμό στο Felixstowe μέσα σε μόλις 20 ημέρες, ταχύτερα ακόμα και από το σιδηροδρομικό δίκτυο Κίνα-Ευρώπη, το οποίο διαρκεί περίπου 25 ημέρες.

Τι Λένε οι Άνθρωποι
Ο Radek Pyffel, ανώτερος αναλυτής στο think tank Ινστιτούτο Sobieski της Πολωνίας, έγραψε στην πλατφόρμα X: «Απόψε, το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Istanbul Bridge κατέπλευσε στο Γκντανσκ μετά από 26 ημέρες, σε χρόνο σημαντικά μικρότερο από αυτόν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ… Με την κλιματική αλλαγή και την εισαγωγή νέων τεχνολογιών, αντιμετωπίζουμε μια επανάσταση στις παγκόσμιες μεταφορές;»

Η εφημερίδα Λαϊκή Ημερησία, επίσημο όργανο του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας, επικαλέστηκε αξιωματούχο του Υπουργείου Μεταφορών, ο οποίος δήλωσε: «Αυτή είναι η πρώτη παγκοσμίως διαδρομή εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Αρκτικής που έχει σχεδιαστεί ειδικά για διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο και προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Αποτελεί επίσης ένα σημαντικό επίτευγμα στην ανάπτυξη του “Παγωμένου Δρόμου του Μεταξιού” στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας Ζώνης και Δρόμου.»

Τι Ακολουθεί
Η διαδρομή προσφέρει στις εταιρείες μια ακόμη επιλογή για αποστολή φορτίων προς την Ευρώπη — περιλαμβανομένων φορτίων υψηλής τεχνολογίας από την Κίνα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Sea Legend δήλωσε στη Λαϊκή Ημερησία ότι οι χαμηλότερες θερμοκρασίες της Αρκτικής είναι ιδανικές για τη μεταφορά ευαίσθητων ηλεκτρονικών εξαρτημάτων προς την Ευρώπη, όπου οι κινεζικές εταιρείες διατηρούν δεσπόζουσα θέση στην αγορά.

Το ταξίδι πραγματοποιείται οκτώ χρόνια μετά τη διέλευση πλοίου μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό χωρίς τη βοήθεια παγοθραυστικού και σηματοδοτεί τις αυξανόμενες στρατηγικές επιπτώσεις καθώς η κάλυψη του πάγου συνεχίζει να μειώνεται.

Αυτές οι αλλαγές επεκτείνονται και στον τομέα της ασφάλειας. Η Αρκτική έχει αναδειχθεί σε βασικό πεδίο της αντιπαλότητας ΗΠΑ-Κίνας, με το Πεκίνο — το οποίο αυτοχαρακτηρίζεται ως «παρακείμενο αρκτικό κράτος» — και τον στενό του σύμμαχο, τη Ρωσία, να εντείνουν την παρουσία τους στην περιοχή.

https://www.anixneuseis.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου