Κείμενο: ελc team
Email: info@elculture.gr
Τα αρχαία μοναδικά αντικείμενα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, ευρήματα της περιφέρειας των Κυκλάδων βρίσκονται σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους που αξίζει να επισκεφθείτε αυτό το καλοκαίρι. Παράλληλα, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων υλοποιεί φέτος ένα μεγάλο και εξαιρετικά ενδιαφέρον εκθεσιακό πρόγραμμα. Θέλοντας να συστήσει στο κοινό για πρώτη φορά μοναδικά και σπάνια αντικείμενα αλλά και να προκαλέσει ερεθίσματα στον επισκέπτη, ώστε να αναγνωρίσει τις επιρροές της κλασικής τέχνης στη σύγχρονη τέχνη έχει δημιουργήσει σε ένα δίκτυο μουσείων συνομιλίες ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν προβάλλοντας και τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία.
Παράλληλα, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου, τα έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη συνομιλούν με τα ευρήματα και τα εκθέματα των δυο ορόφων του μουσείου από όλη την περιοχή της Τροιζηνίας, καθώς και τα ευρήματα των παλαιών ανασκαφών του Φιλαδελφέως στην Ερμιόνη.
Στη Δήλο και στο αρχαιολογικό μουσείο της Μυκόνου
Η αρχή γίνεται στη Δήλο, όπου στον υπαίθριο χώρο του νησιού ο επισκέπτης μπορεί να δει τους 29 «νέους κατοίκους», τα ανθρωπόμορφα γλυπτά του διάσημου παγκοσμίως γλύπτη Antony Gormley φανερώνονται και εξαφανίζονται στον γρανιτένιο βράχο του Αιγαίου, τους ιερούς του χώρους αλλά και τους χώρους, όπου άνθιζε το εμπόριο, εκτεθειμένοι στα στοιχεία της φύσης του νησιού. Οι 29 ανθρώπινες μορφές, γλυπτικές εγκαταστάσεις σε ανθρώπινο μέγεθος, δεν στέκουν απλώς αλλά ιχνηλατούν την ανθρώπινη παρουσία του παρελθόντος και του παρόντος, τη διαδρομή του περιηγητή-εξερευνητή επισκέπτη του νησιού, από το βραχώδες ακρωτήριο μέχρι την κορυφή του όρους Κύθνος, από τις στέρνες, τα μονοπάτια και τα σημάδια των εμπορικών καταστημάτων μέχρι το Αρχαιολογικό μουσείο. Η έκθεση SIGHT παρουσιάζεται σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, σε ανάθεση και διοργάνωση από τον NEON και είναι η πρώτη φορά που γίνεται έκθεση σύγχρονων έργων στο μοναδικό αυτό νησί.
Όπως ακριβώς η Δήλος ένωσε κάποτε ανθρώπους από όλο το εύρος του αρχαίου κόσμου, η έκθεση “The Palace at 4 a.m.” στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Μυκόνου περιλαμβάνει έναν παγκόσμιο κατάλογο 13 καλλιτεχνών. Παρουσιάζονται συνολικά 32 έργα, εκ των οποίων τα δύο αποτελούν νέες αναθέσεις του ΝΕΟΝ ειδικά για την έκθεση. Τα έργα συνυπάρχουν με τη μόνιμη αρχαιολογική συλλογή του Μουσείου και κάποια πρόσθετα τεχνουργήματα που έχουν επιλεγεί προσεκτικά από τους αρχαιολόγους της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Η επιμέλεια είναι της Ελίνας Κουντούρη, Διευθύντριας του NEON και της Iwona Blazwick, OBE, Διευθύντριας της Whitechapel Gallery του Λονδίνου.
–
Η Τήνος της Μυκηναϊκής εποχής
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων διοργανώνει, σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, την περιοδική έκθεση «Από τον κόσμο του Ομήρου. Τήνος και Κυκλάδες στη Μυκηναϊκή εποχή», στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας του Ιδρύματος, στον Πύργο της Τήνου. Η έκθεση φιλοδοξεί να καταδείξει τη συμβολή των Κυκλάδων στον Μυκηναϊκό πολιτισμό στο Αιγαίο παρουσιάζοντας, μεταξύ άλλων, άγνωστες στο ευρύ κοινό αρχαιότητες και συνθέτοντας ένα πανόραμα του Μυκηναϊκού πολιτισμού στις Κυκλάδες. Περισσότερα από 150 επιλεγμένα αντικείμενα, αντιπροσωπευτικά έργα κεραμικής, μεταλλοτεχνίας, μικροτεχνίας, ειδωλοπλαστικής, κοσμηματοποιίας, αποκαλύπτουν όψεις της θαυμαστής πολιτισμικής κληρονομιάς του Μυκηναϊκού κόσμου, πηγής έμπνευσης για τα κορυφαία έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, την Ιλιάδα και την Οδύσσεια. Για πρώτη φορά εκτίθενται στο κοινό τα ευρήματα του μικρών διαστάσεων αλλά σπάνιου για ολόκληρο το Αιγαίο μυκηναϊκού θολωτού τάφου στην Αγία Θέκλα, στη βόρεια Τήνο. Στην έκθεση περιλαμβάνονται αρχαία έργα και από άλλες σημαντικές προϊστορικές θέσεις στο Αιγαίο, και συγκεκριμένα από τη Νάξο, τη Δήλο, τη Μύκονο, την Πάρο, τη Μήλο, τη Σίφνο, τη Θήρα και την Κέα, δίνοντας για πρώτη φορά μια εικόνα της φυσιογνωμίας και της σπουδαιότητας του Μυκηναϊκού πολιτισμού στο Κυκλαδικό αρχιπέλαγος. Την αφήγηση, πλαισιωμένη από οπτικοακουστικές παραγωγές, συνθέτουν ενότητες μέσα από τις οποίες φωτίζονται βασικοί άξονες της ζωής των ανθρώπων της εποχής, όπως ο καθημερινός βίος, η λατρεία, τα ταφικά έθιμα, ο πόλεμος.
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Τήνου, παρουσιάζεται η έκθεση σύγχρονης τέχνης του ζωγράφου Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου με τίτλο «Ζευς και Αθηνά» που θα διαρκέσει έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2019. Ο εικαστικός εμπνέεται από αρχαία έργα, όπως ο αρχαϊκός αμφορέας του Εξωμβούργου που απεικονίζει τη γέννηση της Αθηνάς από την κεφαλή του Δία, για να προχωρήσει σε σύγχρονες δημιουργίες
Στην Κίμωλο με τους αθέατους κόσμους
Η έκθεση «Αθέατοι κόσμοι», παρουσιάζεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων στην Κίμωλο, στο Αρχαιολογικό Μουσείο του νησιού, που βρίσκεται στην πρωτεύουσα της Κιμώλου, το Χωριό, σε ένα κτίσμα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής. Η μόνιμη έκθεση του μουσείου περιλαμβάνει ευρήματα κυρίως από τις ανασκαφές στο νεκροταφείο της αρχαίας πόλης στη θέση «Ελληνικά», αλλά και από παραδόσεις και περισυλλογές από διάφορες θέσεις της Κιμώλου, τα οποία καλύπτουν τα χρόνια από την προϊστορική εποχή έως την ύστερη αρχαιότητα.
Στην περιοδική έκθεση παρουσιάζονται έργα σύγχρονης τέχνης από τη συλλογή του συλλέκτη Κυριάκου Τσιφλάκου και «συνομιλούν» με ευρήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου. Παρουσιάζονται πτυχές της ελληνικής τέχνης από τη δεκαετία του 1950 έως τις μέρες μας. Έργα κυρίως της γενιάς του 1950-1960, αλλά και πιο σύγχρονα, τα περισσότερα από τα οποία δεν έχουν εκτεθεί στο ευρύ κοινό. Ανάμεσά τους έργα των: Αλέξη Ακριθάκη (1939-1994), Γιάννη Γαΐτη (1923-1984), Μάκη Θεοφυλακτόπουλου (1939-), Βλάση Κανιάρη (1928-2011), Νίκου Κεσσανλή (1930-2004), Κώστα Κουλεντιανού (1918-1995), Γιάννη Κουνέλλη (1936-2017), Γιάννη Παρμακέλη (1932-), Αριστείδη Πατσόγλου (1941-), Μάριου Πράσινου (1916-1985), Γιώργου Ρόρρη (1963-), Εδουάρδου Σακαγιάν (1957-), Τάκις (Βασιλάκης) (1925-), Παναγιώτη Τέτση (1925- 2016).
Στην περιοδική έκθεση παρουσιάζονται έργα σύγχρονης τέχνης από τη συλλογή του συλλέκτη Κυριάκου Τσιφλάκου και «συνομιλούν» με ευρήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου. Παρουσιάζονται πτυχές της ελληνικής τέχνης από τη δεκαετία του 1950 έως τις μέρες μας. Έργα κυρίως της γενιάς του 1950-1960, αλλά και πιο σύγχρονα, τα περισσότερα από τα οποία δεν έχουν εκτεθεί στο ευρύ κοινό. Ανάμεσά τους έργα των: Αλέξη Ακριθάκη (1939-1994), Γιάννη Γαΐτη (1923-1984), Μάκη Θεοφυλακτόπουλου (1939-), Βλάση Κανιάρη (1928-2011), Νίκου Κεσσανλή (1930-2004), Κώστα Κουλεντιανού (1918-1995), Γιάννη Κουνέλλη (1936-2017), Γιάννη Παρμακέλη (1932-), Αριστείδη Πατσόγλου (1941-), Μάριου Πράσινου (1916-1985), Γιώργου Ρόρρη (1963-), Εδουάρδου Σακαγιάν (1957-), Τάκις (Βασιλάκης) (1925-), Παναγιώτη Τέτση (1925- 2016).
–
Στη Μήλο της πολιτιστικής μνήμης
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Μήλου βρίσκεται στην Πλάκα και στεγάζεται σ’ ένα όμορφο νεοκλασικό κτίσμα του Ernst Ziller. Στο μουσείο μπορείτε να θαυμάσετε τις εξής συλλογές: Προϊστορική συλλογή από τη Φυλακωπή, Συλλογή γλυπτών και ανάγλυφων, Συλλογή οψιδιανού, Συλλογή επιγραφών, ενώ στην στην είσοδο του Μουσείου δεσπόζει το πιστό αντίγραφο της Αφροδίτης της Μήλου, το οποίο κατασκευάστηκε από το εργαστήριο του μουσείου του Λούβρου. Το μουσείο παρουσιάζει μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2019, την περιοδική έκθεση “Cultural Memory II”. Δώδεκα καλλιτέχνες καλούνται να παράγουν το αποτύπωμα της μνήμης μέσα από τη δημιουργία έργων, εμπνευσμένων από το αρχαίο παρελθόν της Μήλου. Δώδεκα έργα σύγχρονης τέχνης συνομιλούν με αρχαία αντικείμενα, μεμονωμένα ή σε ομάδες, που αντιπροσωπεύουν διαφορετικά είδη και εποχές, ορισμένα από τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό. Στην έκθεση παίρνουν μέρος οι: Στάθης Αλεξόπουλος, Γιάννης Αντωνόπουλος, Κώστας Βαρώτσος, Κατερίνα Βέλλιου, Κωστής Γεωργίου, Βαγγέλης Θεοδωρίδης, Στέλιος Καραμανώλης, Ιωσηφίνα Κοσμά, Kυριακή Μαυρογεώργη, Δήμητρα Ραζέλου, Παύλος Σάμιος, Διαμαντής Σωτηρόπουλος.
–
Γιάννης Ψυχοπαίδης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου φιλοξενεί φέτος, σε συνεργασία με τη Γκαλερί Citronne, την περιοδική έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη «Το Αλφάβητο – Αρχαϊκό Παλίμψηστο» που θα διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2019. Το Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου κτίστηκε στη διετία 1967-1968 στη θέση της παλαιάς οικίας του Αλέξανδρου Κοριζή (Πρωθυπουργού της Ελλάδας το 1941), η οποία δωρήθηκε από τους κληρονόμους του στο Ελληνικό Δημόσιο για τον σκοπό αυτό. Στο Μουσείο υπάρχουν δύο αίθουσες έκθεσης, μία στο ισόγειο και μία στον όροφο του κτιρίου, που φιλοξενούν εκθέματα από όλη την περιοχή της Τροιζηνίας, καθώς και τα ευρήματα των παλαιών ανασκαφών του Φιλαδελφέως στην Ερμιόνη.
Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποτυπώνει το χρόνο και τα ίχνη της Ιστορίας σε 24 ισομεγέθη έργα-βιβλία, με αντιστοίχιση στα ισάριθμα γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου. Τα έργα-βιβλία λειτουργούν ως εικαστική μεταφορά της έννοιας της Ιστορίας, όπως αυτή συγκροτείται με βάση τα απομεινάρια της αρχαίας γραμματείας και τέχνης. Τα έργα αυτά εντάσσονται στη σειρά «Το γράμμα που δεν έφτασε», ένα είδος εικαστικού ημερολογίου που μέσα του εισχωρούν αυτούσια κομμάτια της πραγματικότητας, ένας εικαστικός δίαυλος επικοινωνίας με τη σημερινή εποχή μέσα από την ποίηση του ευτελούς, του φαινομενικά ασήμαντου, του καθημερινού και του τυχαίου. Πρόκειται για μια τακτή καταγραφή, στο πλαίσιο της οποίας εκτυλίσσεται μια αφήγηση προσωπική, αλλά με αναφορές σε συλλογική μνήμη. Άλλωστε, το έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη, στο σύνολό του, χαρακτηρίζεται από τη σχέση του με το παρελθόν, η οποία και καθορίζει την εικαστική του ταυτότητα.
Στην παράθεση αυτή ο Ψυχοπαίδης έχει προσθέσει και δύο πρόσφατα έργα, εμπνευσμένα από γλυπτά εκθέματα του Μουσείου Πόρου, τα οποία, ατόφια ή αλλοιωμένα, υπερτίθενται και εισάγουν τοπία προσφυγιάς: η δια θαλάσσης απόδραση, ο εγκλωβιστικός περιορισμός πίσω από τα συρματοπλέγματα. Πρόκειται για μια ιδεολογική κοινωνική ανάγνωση του παρόντος το οποίο, με τη σειρά του, υπενθυμίζει το πιο σκοτεινό παρελθόν και προειδοποιεί για το απειλητικό μέλλον.
Στην παράθεση αυτή ο Ψυχοπαίδης έχει προσθέσει και δύο πρόσφατα έργα, εμπνευσμένα από γλυπτά εκθέματα του Μουσείου Πόρου, τα οποία, ατόφια ή αλλοιωμένα, υπερτίθενται και εισάγουν τοπία προσφυγιάς: η δια θαλάσσης απόδραση, ο εγκλωβιστικός περιορισμός πίσω από τα συρματοπλέγματα. Πρόκειται για μια ιδεολογική κοινωνική ανάγνωση του παρόντος το οποίο, με τη σειρά του, υπενθυμίζει το πιο σκοτεινό παρελθόν και προειδοποιεί για το απειλητικό μέλλον.
Η επιμέλεια της έκθεσης που γίνεται παράλληλα με την ατομική έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στην γκαλερί Citronne του Πόρου έχει γίνει από την Δρ. Ιστορίας της Τέχνης Τατιάνα Σπινάρη–Πολλάλη και την Δρ. Aρχαιολογίας, της Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων Μαρία Γιαννοπούλου.
elculture
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου