Είναι γνωστό πως οι Γάλλοι προσφέρουν τις κορβέτες Gowind στο Πολεμικό μας Ναυτικό από το Σεπτέμβριο του 2021. Και μάλλον αν τότε δεν ήταν τόσο “άκαμπτοι” στις διαπραγματεύσεις, ειδικά στο θέμα της κατασκευής στην Ελλάδα, και είχαν προσφέρει ότι κατάφερε να τους αποσπάσει το ΠΝ αργότερα, θα είχαν κλείσει γρήγορα τη συμπληρωματική παραγγελία 3 ή 4 κορβετών Gowind HN, μαζί με τις 3 FDI HN. H στάση τους ανάγκασε όμως το ΠΝ να ζητήσει προσφορά και από τους Ολλανδούς, ανοίγοντας έτσι την πόρτα και σε άλλες υποψηφιότητες. Κάπως έτσι βρέθηκαν οι Ιταλοί να προηγούνται με τις FCx-30HN, τη συνεργασία με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και μια πιο γενική συζήτηση για κατασκευή Constellation στην Ελλάδα.
Το θέμα είναι πως την ίδια περίπου στιγμή που το ΠΝ αποφάσιζε πως χρειάζεται νέες κορβέτες, το Γαλλικό Ναυτικό διαπίστωνε πως χρειάζεται περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης. Αυτός είναι άλλωστε και ο βασικός λόγος που η Γαλλία συμμετέχει στο πρόγραμμα EPC (European Patrol Corvette). Η ΕPC όμως θα έχει δυο “σκαριά”, που όπως φαίνεται ένα θα βασίζεται στη Gowind κι ένα στην FCx-30. Οπότε δεν αποκλείεται η “περιπολική” EPC να είναι εξέλιξη της Gowind (που έτσι κι αλλιώς ως σχεδίαση ξεκίνησε ως περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης), ενώ η πιο οπλισμένη εκδοχή να έχει στον πυρήνα της τη FCx-30. Το πιθανότερο είναι οι δύο εκδοχές να αποκτήσουν αρκετά κοινά υποσυστήματα, οπότε να αποτελέσουν τη βάση για μια σειρά πολεμικών σκαφών μέχρι το εκτόπισμα των ~4.000 τόνων (που φτάνει το σχέδιο FCx-40 της Fincantieri).
Υπενθυμίζουμε πως η σημερινή κορβέτα Gowind βασίστηκε στο σχέδιο Gowind 1000 ΟPV, το οποίο υιοθέτησε η Αργεντινή. Τα χαρακτηριστικά της Gowind 1000, παρέχουν την ικανότητα για αποτελεσματική δράση σε ένα ευρύ φάσμα αποστολών περιπολίας, όπως προστασία ναυτιλίας και επίδειξη “σημαίας”. Η γαλλική έκδοση όμως θα έχει εκτόπισμα κοντά στην ελληνική, οπότε έχει λογική η υιοθέτηση ενός κοινού σχεδίου από τις δυο χώρες.
Στη Γαλλία λοιπόν εξετάστηκε η ιδέα να παραγγελθεί η Gowind σε ρόλο OPV αλλά εν μέρει σε κοινή διαμόρφωση με τη χώρα μας. Έτσι, θα μπορούσε να συγκροτηθεί μια μεγάλη παραγγελία 9 σκαφών, 3 ελληνικών και 6 γαλλικών, που θα έμπαιναν με κάποιον τρόπο, άγνωστο ακριβώς σε εμάς, κάτω από την ομπρέλα της EPC. Φυσικά θα υπήρχαν πολλές συνέργειες, και οικονομίες κλίμακας από την ίδια σχεδίαση και τη μερική ομοιοτυπία.
Η αρχική γαλλική ιδέα ήταν τα δικά τους πλοία να παραγγελθούν σε δυο παρτίδες, των 3 καθεμία. Έτσι, οι Γάλλοι πρότειναν σε συζητήσεις τα 2 σκάφη από την πρώτη δική τους παρτίδα να κατασκευαστούν στον Σκαραμαγκά. Αυτό σήμαινε, πως από μια αρχική παραγγελία 6 Gowind, 3 OPV για Γαλλία και 3 για Ελλάδα, οι 4 θα κατασκευάζονταν στη χώρα μας (2 γαλλικές και 2 ελληνικές). Με αυτόν τον τρόπο, οι Γάλλοι θα προσέφεραν ισχυρό υποκατασκευαστικό έργο σε εμάς, και για να καλύψουν το κενό της μη ύπαρξης υποκατασκευαστικού έργου στις FDI HN, αλλά και για να “χτυπήσουν” τη Fincantieri που υπόσχεται μεταφορά έργου από τις δικές της παραγγελίες.
Αυτές οι θεωρητικές συζητήσεις, για την κοινή ναυπήγηση μιας κλάσης μικρών πολεμικών πλοίων για την Ελλάδα και τη Γαλλία αναγνωρίζουμε πως μοιάζουν λίγο… απίθανες. Καθώς εμπεριέχουν τη μαζική κατασκευή Gowind στο Σκαραμαγκά, όταν αυτός είναι ακόμη σε προβληματική κατάσταση και γίνεται μια προσπάθεια αναδιοργάνωσης του. Αλλά σαφώς καλλιέργησαν το ενδιαφέρον από ελληνικής πλευράς, που είδε τα σχετικά πλεονεκτήματα.
Η εξέλιξη όμως πάλι μπλόκαρε, και εδώ από γαλλικής πλευράς. Ενώ προτεινόταν όπως είπαμε η κατασκευή των 2 από τα 3 πρώτα γαλλικά OPV, στο Σκαραμαγκά, οι Γάλλοι υπαναχώρησαν σε κατασκευή μόνο του ενός, με τα άλλα δυο στο Lorient. Έτσι, η προοπτική παραγωγής 4 Gowind στην Ελλάδα έγινε 3, εκ των οποίων οι 2 για το ΠΝ μας. Και ακόμη δεν υπήρχε καμία εγγύηση για τη δεύτερη γαλλική παρτίδα, που προφανώς θα μπορούσε να χτιστεί εντός Γαλλίας.
Επίσης, πληροφορίες της σελίδας μας από διαφορετικές πηγές, αναφέρουν πως το Γαλλικό Ναυτικό έχει σοβαρές αντιρρήσεις στην επιλογή της Gowind, που προωθείται περισσότερο ως ιδέα εκεί κυβερνητικών κύκλων. Το πλοίο μπορεί να είναι ένα πολύ καλό και εμπορικό σχέδιο, αλλά οι αποστολές του γαλλικού ΠΝ είναι διαφορετικές από αυτές της Αιγύπτου, ή των ΗΑΕ. Θυμίζουμε πως από την επιλογή Gowind αποσύρθηκε η Ρουμανία, ενώ η Μαλαισία βλέπει τα σκουριασμένα “κουφάρια” των Gowind 3100 ατελείωτα για πολλά χρόνια.
Αντίθετα, η ιταλική πρόταση για την Ελλάδα, ειδικά με την ΟΝΕΧ να έχει φέρει δουλειές στην Ελευσίνα οπότε σταδιακά αναβαθμίζονται και οι εκεί εγκαταστάσεις, φαίνεται να προηγείται. Η εγχώρια παραγωγή των FCx-30HN, μαζί με μεταφορά κατασκευαστικού έργου, κάνουν την ιταλική προσφορά να ξεχωρίζει σε ότι αφορά την ελληνική προστιθέμενη αξία. Άλλωστε ο ιταλικός ναυπηγικός όμιλος κινείται με χρηματοοικονομικά κριτήρια, οπότε θέλει να επωφεληθεί από τα κόστη κατασκευής στην Ελλάδα. Αντίθετα, το business model της Naval Group ενδιαφέρεται κυρίως για τη διατήρηση των -γαλλικών- θέσεων εργασίας.
Δεν είναι λάθος να πούμε πως το ναυπηγείο στο Lorient αυτή τη στιγμή στηρίζεται σημαντικά από την Ελλάδα, που έχει δώσει γενναίες προκαταβολές για την παραγγελία των FDI HN, ενώ με την παραλαβή του 1ου σκάφους, της “Κίμων”, εμείς θα έχουμε πληρώσει κάπου το 80% του συνόλου του κόστους και για τα 3 σκάφη.
Το αυξημένο γαλλικό κόστος κατασκευής λόγω επιχειρηματικού μοντέλου, είναι και ο λόγος για παράδειγμα που η ιταλική FREMM παρουσιάζει σημαντικές πωλήσεις, ενώ η γαλλική έκδοχή της όχι. Αυτός είναι και ένας λόγος που η state of the art FDI έχει ένα κόστος που “ξέφυγε”, και έτσι δεν έχουμε δει νέες παραγγελίες.
Πίσω στα δικά μας όμως, όπου κρατάμε το εξής: Τη γαλλική πρόταση να κατασκευαστούν κάποια από τα περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης Gowind που θα αγοράσει το Γαλλικό Ναυτικό, στο Σκαραμαγκά, αρκεί βέβαια το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό να επιλέξει κορβέτες Gowind! Να δούμε αν μια τέτοια πρόταση είναι ικανή να “φρεσκάρει” το εγχώριο πρόγραμμα των κορβετών, που δεν δείχνει και στα καλύτερα του τον τελευταίο καιρό.
https://infognomonpolitics.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου