Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

Η ανατίναξη των εκσκαφέων στη Μαυροπηγή και το βαθύτερο ενεργειακό πρόβλημα της Ελλάδας

 



 ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ


Το γεγονός έχει μεγάλη συμβολική και πολιτική σημασία.  Στο ορυχείο της Μαυροπηγής στην Κοζάνη ανατινάχθηκαν τρεις γιγαντιαίοι καδοφόροι εκσκαφείς, μηχανήματα μήκους περίπου 100 μέτρων, ύψους περίπου 50 μέτρων και βάρους άνω των 150 τόνων το καθένα. Η επίσημη εκδοχή μιλά για «απόσυρση παλαιού εξοπλισμού που δεν χρησιμοποιείται πλέον», ενώ η πολιτική ερμηνεία που δίνεται είναι ότι με αυτή την πράξη καθίσταται δυσκολότερη ή αδύνατη μια μελλοντική επιστροφή σε μαζική λιγνιτική παραγωγή.

Η ουσία δεν είναι μόνο αν οι συγκεκριμένοι εκσκαφείς ήταν τεχνικά παλαιοί ή αν υπήρχε λογιστική απόφαση απόσυρσής τους. Το βαθύτερο ζήτημα είναι ότι η Ελλάδα καταστρέφει υλική υποδομή ενός εγχώριου ενεργειακού πόρου, χωρίς να έχει προηγουμένως εξασφαλίσει πλήρως φθηνή, σταθερή και κοινωνικά δίκαιη εναλλακτική.

Τι έγινε πραγματικά

Αυτό που έγινε στη Μαυροπηγή δεν είναι απλώς μια τεχνική κατεδάφιση. Είναι μέρος της αποσύνθεσης ενός ολόκληρου παραγωγικού συστήματος: ορυχεία, ΑΗΣ, εργολαβίες, τοπική εργασία, τηλεθέρμανση, τεχνική γνώση, μεταφορές, βιομηχανική κουλτούρα. Η Δυτική Μακεδονία είχε οργανωθεί για δεκαετίες γύρω από τη λιγνιτική οικονομία.

Η κυβέρνηση και η ΔΕΗ μπορούν να υποστηρίξουν ότι οι εκσκαφείς ήταν παλαιός εξοπλισμός, ότι το ορυχείο είχε χάσει τη λειτουργική του σημασία και ότι η απολιγνιτοποίηση είναι ευρωπαϊκή και κλιματική υποχρέωση. Αυτό δεν είναι αβάσιμο. Οι λιγνιτικές μονάδες είναι περιβαλλοντικά επιβαρυντικές, εκπέμπουν πολύ διοξείδιο του άνθρακα και, λόγω του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας ρύπων, έχουν πλέον βαρύ οικονομικό κόστος. Το EU ETS κάνει τον άνθρακα και τον λιγνίτη όλο και ακριβότερους: ήδη το 2021 οι τιμές δικαιωμάτων CO₂ είχαν φτάσει περίπου τα 57 ευρώ/τόνο, με πρόσθετο κόστος περίπου 0,04 ευρώ/kWh για ηλεκτρισμό από άνθρακα και περίπου 0,02 ευρώ/kWh για αέριο.

Όμως εδώ αρχίζει η πολιτική ευθύνη: άλλο πράγμα η σταδιακή μείωση ενός ρυπογόνου καυσίμου και άλλο η βίαιη, μη αναστρέψιμη, πρόωρη αποξήλωση μιας στρατηγικής εφεδρείας.

Η απολιγνιτοποίηση ως στρατηγικό λάθος ρυθμού

Η Ελλάδα ανακοίνωσε το 2019 ότι θα εγκαταλείψει την παραγωγή ηλεκτρισμού από λιγνίτη έως το 2028. Εκείνη την περίοδο ο λιγνίτης εξακολουθούσε να καλύπτει περίπου το 31% της ηλεκτροπαραγωγής της χώρας, ενώ το σχέδιο προέβλεπε να κλείσουν οι περισσότερες λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023, με εξαίρεση την Πτολεμαΐδα V έως το 2028.

Η απόφαση αυτή είχε δύο προβλήματα.

Πρώτον, ελήφθη με υπερβολική ταχύτητα για μια χώρα που δεν έχει πυρηνική ενέργεια, δεν έχει μεγάλα υδροηλεκτρικά περιθώρια όπως άλλες ευρωπαϊκές χώρες και βρίσκεται σε γεωπολιτικά ευαίσθητη περιοχή. Η Ελλάδα εγκατέλειψε το μόνο σημαντικό εγχώριο ορυκτό καύσιμο που διέθετε πριν αποκτήσει επαρκή αποθήκευση ενέργειας, επαρκείς διασυνδέσεις, πλήρη κάλυψη από ΑΠΕ και σταθερό μηχανισμό χαμηλών τιμών για τα νοικοκυριά και τη βιομηχανία.

Δεύτερον, η απολιγνιτοποίηση υποκατέστησε σε μεγάλο βαθμό τον λιγνίτη όχι μόνο με ΑΠΕ, αλλά και με εισαγόμενο φυσικό αέριο. Αυτό φάνηκε καθαρά μετά την ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η Ελλάδα μείωσε γρήγορα τον λιγνίτη, αλλά αύξησε τη στρατηγική της έκθεση σε ένα καύσιμο που εισάγεται, τιμολογείται διεθνώς και επηρεάζεται από πολέμους, κυρώσεις, LNG, ανταγωνισμό Ασίας–Ευρώπης και γεωπολιτικά σοκ.

Σύμφωνα με ενεργειακά στοιχεία που παραπέμπουν στην ΙΕΑ, η ηλεκτροπαραγωγή από λιγνίτη στην Ελλάδα μειώθηκε δραστικά, ενώ η παραγωγή από φυσικό αέριο, αιολικά και φωτοβολταϊκά αυξήθηκε. Το 2021 η ηλεκτροπαραγωγή της Ελλάδας στηριζόταν κατά 40,9% στο φυσικό αέριο, κατά 10,4% στον λιγνίτη και κατά 41,3% στις ΑΠΕ και τα υδροηλεκτρικά. Το 2023 οι ΑΠΕ έφτασαν περίπου το 49% της παραγωγής, όμως το φυσικό αέριο παρέμεινε κεντρικός παράγοντας του συστήματος.

Άρα το ζήτημα δεν είναι «λιγνίτης ή πράσινη μετάβαση». Το ζήτημα είναι πώς έγινε η μετάβαση, ποιος πλήρωσε το κόστος και ποιοι κέρδισαν από τη νέα αρχιτεκτονική της αγοράς.

 Κριτική στην κυβέρνηση

Η βασική κριτική προς την κυβέρνηση είναι ότι αντιμετώπισε την απολιγνιτοποίηση ως επικοινωνιακό και χρηματοοικονομικό σχέδιο, όχι ως εθνικό ενεργειακό σχέδιο.

Η Ελλάδα έπρεπε να μειώσει τον λιγνίτη. Δεν μπορούσε να μείνει για πάντα σε ρυπογόνες μονάδες παλαιάς τεχνολογίας. Όμως έπρεπε να το κάνει με τέσσερις προϋποθέσεις:

  1. να υπάρχει στρατηγική εφεδρεία για κρίσεις,
  2. να έχει προηγηθεί επαρκής αποθήκευση ενέργειας,
  3. να έχουν ολοκληρωθεί διασυνδέσεις και δίκτυα,
  4. να έχει υπάρξει πραγματική παραγωγική μετάβαση για τη Δυτική Μακεδονία.

Αυτά δεν έγιναν στον απαιτούμενο βαθμό. Το αποτέλεσμα ήταν η χώρα να εμφανίζεται «πράσινη» στα χαρτιά, αλλά στην πράξη να είναι εκτεθειμένη σε ακριβό φυσικό αέριο, σε στρεβλώσεις της αγοράς και σε υψηλούς λογαριασμούς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και η ίδια η κυβέρνηση, μέσω του υπουργού Ενέργειας, παραδέχθηκε το 2024 ότι το ενιαίο ευρωπαϊκό μοντέλο αγοράς ηλεκτρισμού δεν λειτουργεί σωστά για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, λόγω ανεπαρκών διασυνδέσεων και ακραίων τιμών σε περιόδους υψηλής ζήτησης. Η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρουμανία ζήτησαν μόνιμο μηχανισμό παρέμβασης όταν καταγράφονται ακραίες τιμές.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Διότι όταν η ίδια η κυβέρνηση λέει ότι το μοντέλο δεν λειτουργεί, τότε αναγνωρίζει εμμέσως ότι ο πολίτης πλήρωσε και πληρώνει ένα προβληματικό σύστημα.

Κριτική στη ΔΕΗ

Η ΔΕΗ έχει τεράστια ιστορική ευθύνη. Για δεκαετίες υπήρξε ο βασικός φορέας εξηλεκτρισμού, βιομηχανικής ανάπτυξης και ενεργειακής ασφάλειας της χώρας. Δεν ήταν μια απλή εταιρεία. Ήταν εθνική υποδομή.

Η σημερινή ΔΕΗ όμως λειτουργεί όλο και περισσότερο ως εισηγμένος ενεργειακός όμιλος με επενδυτική στρατηγική, διεθνή επέκταση, ΑΠΕ, εξαγορές και στόχους κερδοφορίας. Μετά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του 2021, η συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου μειώθηκε από 51,12% σε 34,12%, ενώ το CVC απέκτησε σημαντικό ποσοστό.

Αυτό αλλάζει τη φύση της ΔΕΗ. Όταν μια εταιρεία λειτουργεί με όρους χρηματιστηριακής αξίας, EBITDA, μερισμάτων και επενδυτικών αποδόσεων, η ενεργειακή ασφάλεια και η κοινωνική αποστολή γίνονται δευτερεύουσες, εκτός αν το κράτος τις επιβάλει ρητά.

Το 2024 η ΔΕΗ ανακοίνωσε αυξημένα προσαρμοσμένα EBITDA, σημαντική ενίσχυση των ΑΠΕ και μείωση της λιγνιτικής παραγωγής κατά περίπου 30% στο εννεάμηνο. Αυτό δείχνει ότι ο όμιλος κινείται γρήγορα προς ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο.

Η κριτική δεν είναι ότι η ΔΕΗ επενδύει στις ΑΠΕ. Αυτό είναι απαραίτητο. Η κριτική είναι ότι εγκαταλείπει τη λιγνιτική υποδομή με τρόπο που φαίνεται μη αναστρέψιμος, ενώ το νέο σύστημα δεν έχει ακόμη δώσει σταθερά χαμηλές τιμές στους πολίτες και στη βιομηχανία.

Το Χρηματιστήριο Ενέργειας: για ποιους λειτουργεί;

Το Χρηματιστήριο Ενέργειας και το ευρωπαϊκό Target Model υποτίθεται ότι δημιουργούν διαφάνεια, ανταγωνισμό και σύγκλιση τιμών. Στη θεωρία, οι παραγωγοί προσφέρουν ενέργεια, οι προμηθευτές αγοράζουν, οι διασυνδέσεις εξισορροπούν τις αγορές και ο καταναλωτής ωφελείται από τον ανταγωνισμό.

Στην πράξη, όμως, σε αγορές με λίγους μεγάλους παίκτες, περιορισμένες διασυνδέσεις, μεγάλη εξάρτηση από φυσικό αέριο και ανεπαρκή αποθήκευση, το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει υπέρ των παραγωγών και εις βάρος των καταναλωτών.

Ο βασικός μηχανισμός είναι η οριακή τιμολόγηση. Η τιμή της χονδρικής συχνά καθορίζεται από την ακριβότερη μονάδα που χρειάζεται για να καλυφθεί η ζήτηση. Όταν αυτή η μονάδα είναι φυσικό αέριο, τότε η τιμή του αερίου επηρεάζει συνολικά την αγορά, ακόμη κι αν μεγάλο μέρος της παραγωγής προέρχεται από φθηνότερες ΑΠΕ, υδροηλεκτρικά ή παλαιότερες μονάδες.

Έτσι δημιουργείται μια πολιτικά εκρηκτική κατάσταση:

ο πολίτης ακούει ότι η χώρα έχει πολλές ΑΠΕ, αλλά πληρώνει ρεύμα σαν να παράγεται όλο από ακριβό φυσικό αέριο.

Αυτό δεν είναι ελληνικό φαινόμενο μόνο. Είναι ευρωπαϊκή στρέβλωση. Όμως στην Ελλάδα γίνεται πιο βαρύ, επειδή η χώρα έχει αδύναμες διασυνδέσεις, μικρή βιομηχανική βάση, περιορισμένη αποθήκευση και χαμηλότερα εισοδήματα. Το Reuters κατέγραψε ότι η Ελλάδα δαπάνησε σχεδόν 10 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις ρεύματος την περίοδο 2021–2023, ενώ επανέφερε επιδοτήσεις και το 2024 για να καλύψει την άνοδο των τιμών.

Άρα ποιοι ωφελούνται;

Ωφελούνται οι μεγάλοι καθετοποιημένοι ενεργειακοί όμιλοι, όταν μπορούν να έχουν παραγωγή, εμπορία και πελατολόγιο. Ωφελούνται όσοι έχουν μονάδες φυσικού αερίου που καθορίζουν την οριακή τιμή σε κρίσιμες ώρες. Ωφελούνται μεγάλοι παίκτες ΑΠΕ όταν η αγορά δίνει υψηλές χονδρικές τιμές ή σταθερά συμβόλαια. Ωφελούνται traders και ενδιάμεσοι που κινούνται σε μια πολύπλοκη αγορά. Ωφελούνται και όσοι επενδύουν σε LNG, φυσικό αέριο, αποθήκευση και υποδομές, επειδή η νέα αγορά δημιουργεί ανάγκες που πριν δεν υπήρχαν στον ίδιο βαθμό.

Ποιοι πληρώνουν;

Πληρώνουν τα νοικοκυριά, οι μικρές επιχειρήσεις, η βιομηχανία, οι αγρότες και τελικά ο κρατικός προϋπολογισμός μέσω επιδοτήσεων. Δηλαδή ο πολίτης πληρώνει δύο φορές: μία ως καταναλωτής στον λογαριασμό και μία ως φορολογούμενος για τις επιδοτήσεις.

Το Reuters ανέφερε το 2025 ότι η Ελλάδα έχει δαπανήσει περίπου 11 δισ. ευρώ από το 2021 σε ενεργειακές επιδοτήσεις, ενώ οι υψηλές τιμές πλήττουν την κατανάλωση των νοικοκυριών και το κόστος λειτουργίας επιχειρήσεων, τουρισμού, βιομηχανίας και μεταφορών. Το ίδιο ρεπορτάζ σημείωνε ότι η Νοτιοανατολική Ευρώπη υποφέρει περισσότερο από τη Βορειοδυτική Ευρώπη λόγω ανεπαρκών διασυνδέσεων και υποδομών αποθήκευσης.

Το μεγάλο λάθος: εγκατάλειψη χωρίς εφεδρεία

Η Ελλάδα δεν έπρεπε να μείνει δεμένη στον λιγνίτη για πάντα. Αλλά έπρεπε να κρατήσει ένα μέρος της λιγνιτικής ισχύος ως στρατηγική εφεδρεία μέχρι να ολοκληρωθούν:

  • οι μπαταρίες μεγάλης κλίμακας,
  • τα αντλησιοταμιευτικά,
  • οι διεθνείς διασυνδέσεις,
  • η διασύνδεση όλων των νησιών,
  • τα διμερή συμβόλαια φθηνής ενέργειας για τη βιομηχανία,
  • η προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών,
  • η πραγματική παραγωγική ανασυγκρότηση της Δυτικής Μακεδονίας.

Αντί γι’ αυτό, η χώρα προχώρησε γρήγορα σε αποξήλωση του παλιού συστήματος, ενώ το νέο δεν ήταν ακόμη ώριμο.

Η ανατίναξη των εκσκαφέων είναι γι’ αυτό τόσο ισχυρή εικόνα. Δεν δείχνει απλώς το τέλος ενός μηχανήματος. Δείχνει το τέλος μιας δυνατότητας. Δείχνει ότι το κράτος δεν κρατά ούτε καν την επιλογή της επιστροφής σε περίπτωση μεγάλης κρίσης.

Σε σοβαρό ενεργειακό σχεδιασμό, ακόμη και κάτι που θέλεις να εγκαταλείψεις, δεν το καταστρέφεις βιαστικά αν δεν έχεις διασφαλίσει πλήρως το διάδοχο σχήμα.

Η Δυτική Μακεδονία ως παράπλευρη απώλεια

Η απολιγνιτοποίηση παρουσιάστηκε ως «δίκαιη μετάβαση». Όμως για να είναι δίκαιη, πρέπει να παράγει πραγματικές θέσεις εργασίας, πραγματικές επενδύσεις, πραγματική βιομηχανική βάση και όχι απλώς προγράμματα, ημερίδες και φωτοβολταϊκά πάρκα.

Οι περιοχές της Κοζάνης, της Πτολεμαΐδας και της Φλώρινας στήριξαν για δεκαετίες την ηλεκτροδότηση της χώρας. Υπέστησαν περιβαλλοντικό βάρος, μονοκαλλιέργεια απασχόλησης, εξάρτηση από τη ΔΕΗ και κοινωνικές μεταβολές. Δεν μπορεί τώρα να τους λέει το κράτος απλώς: «Το μοντέλο τελείωσε, βρείτε κάτι άλλο».

Η μετάβαση έπρεπε να περιλαμβάνει:

  • βιομηχανικές επενδύσεις,
  • τεχνολογικά πάρκα,
  • δημόσια έργα,
  • ενεργειακές κοινότητες πραγματικά τοπικές,
  • τηλεθέρμανση χωρίς αβεβαιότητα,
  • κατάρτιση εργαζομένων,
  • φορολογικά κίνητρα εγκατάστασης επιχειρήσεων,
  • εγγυημένες θέσεις για τις τοπικές κοινωνίες.

Αν η περιοχή γεμίσει φωτοβολταϊκά αλλά χάσει μόνιμες θέσεις εργασίας, τότε δεν έχουμε δίκαιη μετάβαση. Έχουμε αλλαγή ιδιοκτητών γης και ενεργειακών προσόδων.

Η αντίφαση των ΑΠΕ

Οι ΑΠΕ είναι απαραίτητες. Η Ελλάδα έχει ήλιο και άνεμο και πρέπει να τα αξιοποιήσει. Το πρόβλημα δεν είναι οι ΑΠΕ ως τεχνολογία. Το πρόβλημα είναι το μοντέλο εγκατάστασης και ιδιοκτησίας.

Αν οι ΑΠΕ εγκαθίστανται κυρίως από μεγάλους ομίλους, χωρίς επαρκή αποθήκευση, χωρίς χωροταξικό σχεδιασμό, χωρίς δίκτυα και χωρίς ουσιαστική συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών, τότε δεν παράγουν ενεργειακή δημοκρατία. Παράγουν νέα συγκέντρωση ισχύος.

Επίσης, οι ΑΠΕ έχουν μεταβλητότητα. Δεν παράγουν όταν θέλουμε, αλλά όταν έχει ήλιο και άνεμο. Χωρίς αποθήκευση και ευέλικτο σύστημα, μπορεί να έχουμε ταυτόχρονα δύο παράλογα φαινόμενα: περικοπές πράσινης ενέργειας όταν υπάρχει υπερπαραγωγή και ακριβό ρεύμα όταν πέφτει η παραγωγή και μπαίνει το φυσικό αέριο.

Άρα η κριτική δεν είναι «όχι στις ΑΠΕ». Η σωστή κριτική είναι: ΑΠΕ με δημόσιο σχεδιασμό, αποθήκευση, δίκτυα, κοινωνικό όφελος και χαμηλές τιμές — όχι ΑΠΕ ως πεδίο κερδοφορίας λίγων παικτών.

Το ερώτημα της ενεργειακής κυριαρχίας

Ο λιγνίτης ήταν βρώμικος, αλλά ήταν ελληνικός. Το φυσικό αέριο είναι καθαρότερο στην καύση, αλλά εισαγόμενο. Οι ΑΠΕ είναι εγχώριες ως φυσικός πόρος, αλλά ο εξοπλισμός, η χρηματοδότηση, οι άδειες, τα δίκτυα και η ιδιοκτησία τους δεν είναι πάντα κοινωνικά ή εθνικά ελεγχόμενα.

Η ενεργειακή κυριαρχία δεν σημαίνει να καίμε για πάντα λιγνίτη. Σημαίνει να μην εξαρτάται η τιμή του ρεύματος από εξωγενείς κρίσεις και να μην ελέγχεται η ενέργεια από κλειστό κύκλο μεγάλων παικτών.

Η Ελλάδα χρειαζόταν μια μεταβατική στρατηγική με τρεις πυλώνες:

  1. σταδιακή μείωση λιγνίτη, αλλά όχι πρόωρη καταστροφή εφεδρειών,
  2. ταχεία ανάπτυξη ΑΠΕ με αποθήκευση και τοπικό όφελος,
  3. μεταρρύθμιση της αγοράς ώστε η φθηνή παραγωγή να περνά στον καταναλωτή.

Αντί γι’ αυτό, είδαμε ταχεία απολιγνιτοποίηση, μεγάλη έκθεση στο φυσικό αέριο, χρηματιστηριακή τιμολόγηση, επιδοτήσεις από τον προϋπολογισμό και λογαριασμούς που παραμένουν δυσβάσταχτοι.

Τελικό συμπέρασμα

Η ανατίναξη των εκσκαφέων στη Μαυροπηγή είναι το σύμπτωμα. Η ασθένεια είναι βαθύτερη.

Είναι η μετάβαση από ένα παλιό, ρυπογόνο αλλά εθνικά ελεγχόμενο ενεργειακό μοντέλο σε ένα νέο, θεωρητικά πράσινο αλλά κοινωνικά ακριβό και γεωπολιτικά ευάλωτο μοντέλο.

Η κυβέρνηση φέρει ευθύνη γιατί επιτάχυνε την απολιγνιτοποίηση χωρίς επαρκείς εγγυήσεις ασφάλειας, τιμής και περιφερειακής δικαιοσύνης. Η ΔΕΗ φέρει ευθύνη γιατί απομακρύνθηκε από τον χαρακτήρα της δημόσιας ενεργειακής υποδομής και λειτουργεί όλο και περισσότερο ως ενεργειακός όμιλος προσανατολισμένος στην κερδοφορία. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας φέρει ευθύνη γιατί, αντί να μεταφέρει τα οφέλη του ανταγωνισμού στον καταναλωτή, σε περιόδους κρίσης μεταφέρει τις αυξήσεις σχεδόν αυτόματα στους λογαριασμούς.

Το πιο σοβαρό όμως είναι το εξής: η χώρα μοιάζει να κατεδαφίζει τις παλιές της δυνατότητες πριν χτίσει πλήρως τις νέες.

Και αυτό, σε μια εποχή πολέμων, ενεργειακών κρίσεων, γεωπολιτικής αστάθειας και φτωχοποίησης των νοικοκυριών, δεν είναι απλώς λάθος πολιτική. Είναι στρατηγική ανευθυνότητα.

https://www.anixneuseis.gr/

Οἱ θάνατοι ἀπό τήν τεράστια γενοκτονία στήν Γάζα ἀπό τό Ἰσραήλ ὑποτιμῶνται σκόπιμα

 


Οι αναφορές από αυτόπτες μάρτυρες, ακαδημαϊκούς και ειδικούς σε στρατιωτικά όπλα, οι οποίοι καταλήγουν σε ελάχιστα και μέγιστα εύρη θανάτων (οι περισσότεροι από τους οποίους είναι παιδιά και γυναίκες) προκαλούν αποκρουστικές καταγγελίες και κατηγορίες για αντισημιτισμό .

... ο Αμερικανός στρατιωτικός ιστορικός Robert Pape πιστεύει ότι «η Γάζα είναι μια από τις πιο έντονες εκστρατείες τιμωρίας πολιτών στην ιστορία» και ότι «τώρα βρίσκεται άνετα στο ανώτερο τεταρτημόριο των πιο καταστροφικών εκστρατειών βομβαρδισμού που έχουν γίνει ποτέ».

... Το τεράστιο ισραηλινό μπλοκ στο Κογκρέσο, φυσικά, δεν επέτρεψε ακροάσεις σχετικά με τον απολογισμό που κατέστη δυνατός από τα θανατηφόρα αμερικανικά όπλα (συμπεριλαμβανομένων των βλημάτων πυροβολικού λευκού φωσφόρου) — που κοστίζουν δισεκατομμύρια δολάρια και πληρώνονται από τους Αμερικανούς φορολογούμενους. Το Human Rights Watch και η Διεθνής Αμνηστία έχουν αναφέρει ότι το Ισραήλ χρησιμοποίησε πυρομαχικά λευκού φωσφόρου σε στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Γάζα και κατά μήκος των ισραηλινολιβανικών συνόρων ...


Τοῦ Ralph Nader  

Τα συστημικά μέσα ενημέρωσης δεν έχουν κανένα πρόβλημα να εκτιμούν τους θανάτους (500.000) από τον εμφύλιο πόλεμο της κυβέρνησης Assad στη Συρία , ούτε τους εκτιμώμενους θανάτους στους πολέμους στην Ουκρανία , το Σουδάν ή το Ιράν.

Κατά κάποιο τρόπο, οι συντάκτες των μέσων ενημέρωσης δεν επιτρέπουν στους ερευνητικούς δημοσιογράφους τους να αξιολογήσουν την έκταση των μαζικών δολοφονιών αμάχων στη Γάζα από το Ισραήλ - ενός εκτεθειμένου, ανυπεράσπιστου πληθυσμού 2,3 εκατομμυρίων ανθρώπων σε έναν θύλακα με το γεωγραφικό μέγεθος της Pennsylvania. Το Associated Press σημειώνει ότι ο Αμερικανός στρατιωτικός ιστορικός Robert Pape πιστεύει ότι «η Γάζα είναι μια από τις πιο έντονες εκστρατείες τιμωρίας πολιτών στην ιστορία» και ότι «τώρα βρίσκεται άνετα στο ανώτερο τεταρτημόριο των πιο καταστροφικών εκστρατειών βομβαρδισμού που έχουν γίνει ποτέ».

Γιατί; Ένας λόγος είναι ότι το Υπουργείο Υγείας που ελέγχεται από τη Hamas πιστοποιεί θανάτους στη Γάζα με βάση αναφορές από νοσοκομεία και νεκροτομεία που ανατινάχθηκαν ως επί το πλείστον πριν από ένα χρόνο. (Αναφέρουν αυτήν τη στιγμή περίπου 73.000 θανάτους.) Αλλά η Hamas έχει παραδεχτεί ότι υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες πτώματα κάτω από τα ερείπια, χιλιάδες άλλα έχουν γίνει κομμάτια ή έχουν αποτεφρωθεί και δεν μπορούν να αναγνωριστούν. Λένε επίσης ότι τα στοιχεία τους δεν περιλαμβάνουν τους παράπλευρους θανάτους (π.χ., εξάπλωση πυρκαγιών) από τους βομβαρδισμούς με F-16 του ισραηλινού στρατού και τον αδιάκοπο βομβαρδισμό του λαού της Γάζας ή τους θανάτους που προκαλούνται από τον αποκλεισμό τροφίμων, φαρμάκων, υγειονομικής περίθαλψης , νερού , καυσίμων, ηλεκτρικού ρεύματος και στέγης που επιβάλλεται από την ισραηλινή κυβέρνηση. Από άλλες ζώνες συγκρούσεων σε όλο τον κόσμο, η αναλογία των παράπλευρων θανάτων είναι από 3 έως 13 φορές μεγαλύτερη από τους θανάτους από βίαια όπλα.

Το ισραηλινό καθεστώς δεν έχει πρόβλημα με τον υποτιμημένο αριθμό της Hamas, επειδή τόσο το ίδιο όσο και το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ γνωρίζουν ότι ο πραγματικός αριθμός νεκρών (μαζί με τον αριθμό των τραυματιών) είναι πολύ, πολύ υψηλότερος. Η Hamas γνωρίζει ότι στις 7 Οκτωβρίου 2023, ο πολυεπίπεδος ισραηλινός μηχανισμός ασφάλειας των συνόρων ήταν ασταθής. Στη συνέχεια, εξαπέλυσαν αυτό που αποδείχθηκε επίθεση αυτοκτονίας-ανθρωποκτονίας πέρα ​​από τα σύνορα, με αποτέλεσμα περίπου 1400 θανάτους σε σύγκριση με τους σχεδόν 1200 ανθρώπους -περίπου 400 από αυτούς στρατιώτες και αστυνομικοί- που πυροβολήθηκαν από τους επιδρομείς της Hamas. Μέχρι σήμερα, με τους περισσότερους Ισραηλινούς να είναι σκεπτικοί, ο Netanyahu έχει μπλοκάρει μια ανεξάρτητη επίσημη έρευνα για την μυστηριώδη κατάρρευση του πολυεπίπεδου ισραηλινού συμπλέγματος ασφάλειας των συνόρων.

Ο Netanyahu το αποδίδει σε αμέλεια. Υπήρξαν, ωστόσο, πάρα πολλές ξεχωριστές προειδοποιήσεις, συμπεριλαμβανομένων 24ωρων Ισραηλινών παρατηρητών από την ισραηλινή πλευρά, καθώς και ότι το Ισραήλ είχε τα σχέδια της Hamas ένα χρόνο νωρίτερα, για να αποδεχτεί αυτό το απίθανο πρόσχημα.


Η Hamas, από την άλλη πλευρά, δεν έχει πρόβλημα με τα παγκόσμια μέσα ενημέρωσης που επαναλαμβάνουν ξανά και ξανά τον ελάχιστο, αναγνωρίσιμο αριθμό θανάτων. Σίγουρα δεν θέλουν ο ρεαλιστικός υπολογισμός του αριθμού των θανάτων να εξοργίσει περαιτέρω τους υπηκόους τους, επειδή η Hamas δεν προστάτευσε τον άμαχο πληθυσμό και δεν διέθετε καταφύγια αεροπορικής επιδρομής. Η Hamas σίγουρα γνώριζε τι προερχόταν από τον υπερσύγχρονο, άγριο ισραηλινό στρατό, υποστηριζόμενο από το υπερσύγχρονο και θανατηφόρο στρατιωτικό βιομηχανικό σύμπλεγμα των ΗΠΑ του συν-πολέμαρχου Joe Biden.

Υπάρχει μια άλλη απροθυμία των μέσων ενημέρωσης. Οι αναφορές από αυτόπτες μάρτυρες, ακαδημαϊκούς και ειδικούς σε στρατιωτικά όπλα, οι οποίοι καταλήγουν σε ελάχιστα και μέγιστα εύρη θανάτων (οι περισσότεροι από τους οποίους είναι παιδιά και γυναίκες) προκαλούν αποκρουστικές καταγγελίες και κατηγορίες για αντισημιτισμό .

Επιπλέον, οι απολογητές της ατελείωτης ισραηλινής σφαγής, όπως ο Bret Stephens, ο εκπρόσωπος του Netanyahu στη σελίδα γνώμης των New York Times , έχουν χρησιμοποιήσει τα χαμηλά στοιχεία της Hamas για να αντικρούσουν τις κατηγορίες για ισραηλινή γενοκτονία . Αν επρόκειτο για γενοκτονία, ισχυρίζονται ανακριβώς, ο αριθμός των νεκρών θα ήταν πολύ υψηλότερος. Το 2025, δύο μεγάλες ισραηλινές οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων - η B'Tselem και οι Physicians for Human Rights Israel - εξέδωσαν εκθέσεις που κατέληγαν στο συμπέρασμα ότι το Ισραήλ διαπράττει γενοκτονία εναντίον Παλαιστινίων στη Γάζα (βλ. ρεπορτάζ της Διεθνούς Αμνηστίας ).


Λοιπόν, ο αριθμός των νεκρών είναι πολύ υψηλότερος, πάνω από 600.000 ζωές καταστράφηκαν ή πάνω από το 25% του αρχικού πληθυσμού της Γάζας. Αυτό αφήνει ένα απίθανο σχεδόν 75% ακόμα ζωντανό, αν και οι περισσότεροι είναι άρρωστοι, τραυματίες ή ετοιμοθάνατοι. Η αναφορά της πραγματικότητας θα ενέτεινε την πολιτική, διπλωματική και κοινωνική αποφασιστικότητα να σταματήσουν οι δολοφονίες, να επιτραπεί η παροχή επαρκούς ανθρωπιστικής βοήθειας και να προχωρήσουμε προς την επίλυση αυτής της σύγκρουσης.

Αναλυτές που αναφέρθηκαν από το The Lancet , διεθνείς οργανισμοί αρωγής, πανεπιστήμια και υπηρεσίες του ΟΗΕ εκτιμούν εκατοντάδες χιλιάδες νεκρούς Παλαιστίνιους από βίαιες βόμβες, πυροβολικό, ελεύθερους σκοπευτές και τις επακόλουθες, σχετικές δευτερογενείς επιπτώσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω.

Για παράδειγμα, ο ομότιμος καθηγητής Paul Rogers του Πανεπιστημίου του Bradford στο Ηνωμένο Βασίλειο, τον Απρίλιο του 2025, εκτίμησε ότι η ποσότητα των εκρηκτικών που έπεσαν στη Γάζα ήταν ισοδύναμη με έξι βόμβες της Χιροσίμα , αλλά πιο θανατηφόρα επειδή αυτά τα καθημερινά βλήματα είναι πιο στοχευμένα. Ο Tarek Loubani, Καναδός γιατρός που έχει υπηρετήσει σε ετοιμόρροπα νοσοκομεία της Γάζας, εκτιμά ότι ο αριθμός είναι «εκατοντάδες χιλιάδες νεκροί».

Σε μια λεπτομερή, υποσημειωμένη σειρά αναφορών (« Η Αλήθεια για τους Νεκρούς της Γάζας »), ο Feroze Sidhwa, Αμερικανός χειρουργός τραυμάτων που εργάστηκε στα πεδία θανάτου της Γάζας, δημοσίευσε πολλά αποδεικτικά στοιχεία από δεκάδες άλλους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας που βίωσαν τις φρικτές φρικαλεότητες. Αυτά περιλάμβαναν την σκόπιμη στόχευση μικρών παιδιών που δέχονταν σφαίρες στο μυαλό και την καρδιά τους από Ισραηλινούς τρομοκράτες ελεύθερους σκοπευτές. (Βλέπε Ξένοι γιατροί λένε ότι το Ισραήλ στοχεύει συστηματικά τα παιδιά της Γάζας: Αναφορά – Al Jazeera, 14 Σεπτεμβρίου 2025).

Η πρόσφατη έκθεση της Francesca Albanese , Ειδικής Εισηγήτριας των Ηνωμένων Εθνών για τα Κατεχόμενα Παλαιστινιακά Εδάφη, αναφέρθηκε σε μια ομογνωμία για 680.000 θανάτους .

Η σεβαστή πρόεδρος της Παγκόσμιας Δημόσιας Υγείας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, καθηγήτρια Devi Sridhar, εδώ και πολύ καιρό προσέφερε εκτιμήσεις πολύ υψηλότερες από αυτές της Hamas.

Η εφημερίδα The Hill ανέφερε ότι τον Νοέμβριο του 2023, η Βοηθός Υπουργός Εξωτερικών για τις Υποθέσεις της Εγγύς Ανατολής, Barbara Leaf, κατέθεσε σε επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων ότι ο πραγματικός αριθμός των Παλαιστινίων που σκοτώθηκαν στη Γάζα ήταν πιθανότατα υψηλότερος από τα στοιχεία που είχαν αναφέρει τότε οι υγειονομικές αρχές της Γάζας. Αμέσως φιμώθηκε και δεν μίλησε ποτέ ξανά για τα θύματα γενοκτονίας του Ισραήλ. Το Υπουργείο Εξωτερικών μπλοκάρει εδώ και δύο χρόνια ένα αίτημα για Ελευθερία της Πληροφόρησης.


Το τεράστιο ισραηλινό μπλοκ στο Κογκρέσο, φυσικά, δεν επέτρεψε ακροάσεις σχετικά με τον απολογισμό που κατέστη δυνατός από τα θανατηφόρα αμερικανικά όπλα (συμπεριλαμβανομένων των βλημάτων πυροβολικού λευκού φωσφόρου) — που κοστίζουν δισεκατομμύρια δολάρια και πληρώνονται από τους Αμερικανούς φορολογούμενους. Το Human Rights Watch και η Διεθνής Αμνηστία έχουν αναφέρει ότι το Ισραήλ χρησιμοποίησε πυρομαχικά λευκού φωσφόρου σε στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Γάζα και κατά μήκος των ισραηλινολιβανικών συνόρων λίγο μετά τις επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου.

Οι δημοσιογράφοι θα μπορούσαν να είχαν λάβει ενημερωμένες αξιολογήσεις και εκτιμήσεις σχετικά με τη σφαγή που προκάλεσε το Ισραήλ στη Γάζα από τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα, τους Save the Children, την World Central Kitchen και άλλες ομάδες βοήθειας. Δεκάδες βρέφη και παιδιά στη Γάζα πεθαίνουν καθημερινά από ασθένειες, υποσιτισμό και τραυματισμούς που δεν έχουν αντιμετωπιστεί. Δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης για αυτά. Οι επαίσχυντες αμερικανικές εφημερίδες, περιοδικά, τηλεόραση και ραδιόφωνο δεν σέβονται τους Παλαιστίνιους ούτε στη ζωή ούτε στον θάνατο, κάτι που δεν θα τολμούσαν ποτέ να κάνουν αν στην θέση αυτή βρίσκονταν κάποιοι άλλοι

Γιατί θαρραλέοι δημοσιογράφοι όπως ο Ryan Grim, ο Jeremy Scahill, η Amy Goodman, καί ο Sy Hersh δεν εξετάζουν σε βάθος την φρικτή αδιαφορία για την υποτιμημένη μέτρηση στη Γάζα; Η αλήθεια και οι θλιμμένοι επιζώντες σας χρειάζονται!

Ἀπό : commondreams.org

https://sxolianews.blogspot.com/

Έχτισαν μόνοι το σπίτι των ονείρων τους σε ένα μικρό χωριό της βόρειας Ελλάδας και σταμάτησαν να πληρώνουν λογαριασμούς

 



Μέσα σε μια εποχή όπου η στεγαστική κρίση πιέζει ολοένα και περισσότερο νέους ανθρώπους, οικογένειες και ζευγάρια, δύο άνθρωποι από τη βόρεια Ελλάδα αποφάσισαν να ακολουθήσουν έναν εντελώς διαφορετικό δρόμο ζωής. Ο Γιάννης και η Βανέσσα δεν περιορίστηκαν στο να αναζητούν λύσεις μέσα στην αγορά ακινήτων ή να παλεύουν με ενοίκια και λογαριασμούς. Αντίθετα, πήραν – κυριολεκτικά – την κατάσταση στα χέρια τους και έχτισαν μόνοι τους το σπίτι των ονείρων τους, δημιουργώντας μια ενεργειακά αυτόνομη κατοικία μέσα στη φύση.

Το σπίτι τους, που ονόμασαν «Oprynos», βρίσκεται σε ένα μικρό χωριό περίπου 300 κατοίκων στη βόρεια Ελλάδα και κατασκευάστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από φυσικά υλικά. Μέσα από την πλατφόρμα Eutopia αλλά και το βίντεο στο YouTube, το ζευγάρι αφηγείται το ταξίδι του προς μια ζωή πιο απλή, πιο αυτάρκη και πιο κοντά στη φύση, μακριά από το άγχος της καθημερινότητας και τα συνεχή έξοδα των σύγχρονων πόλεων.

«Η ζωή εδώ ακολουθεί τους ρυθμούς της φύσης, με τη συγκομιδή ελιάς, τη μελισσοκομία, την οινοποίηση και τον χρόνο που μοιράζονται με το μωρό τους. Χωρίς ενοίκια, χωρίς λογαριασμούς» γράφει η πλατφόρμα Eutopia και προσθέτει πως αυτό το σπίτι «είναι η απόδειξη πως είναι εφικτός ένας διαφορετικός τρόπος ζωής, όπου η ομορφιά πηγάζει από την απλότητα και τα όνειρα ριζώνουν στη γη».

«Θέλαμε να δημιουργήσουμε έναν χώρο που να μας ανήκει πραγματικά», εξηγούν, περιγράφοντας πως η ανάγκη για ελευθερία και ποιότητα ζωής τούς οδήγησε στην απόφαση να φύγουν από το αστικό περιβάλλον. Όπως αναφέρουν, δεν είχαν απεριόριστα χρήματα ούτε μεγάλη εμπειρία στις κατασκευές, όμως πίστεψαν ότι μπορούσαν να χτίσουν κάτι βιώσιμο μόνοι τους, με προσωπική εργασία και επιμονή.

Το σπίτι είναι πλήρως ενεργειακά αυτόνομο, καθώς η περιοχή βρίσκεται εκτός δικτύου. Η ηλεκτροδότηση γίνεται μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ το ζευγάρι κατάφερε να οργανώσει την καθημερινότητά του με τρόπο που να μην εξαρτάται από υψηλούς λογαριασμούς και καταναλωτικές ανάγκες. «Δεν θέλαμε να δουλεύουμε μόνο για να πληρώνουμε λογαριασμούς», λένε χαρακτηριστικά, εξηγώντας πως αναζήτησαν έναν διαφορετικό τρόπο ζωής, όπου ο χρόνος, η ηρεμία και η επαφή με τη φύση έχουν μεγαλύτερη αξία από την υπερκατανάλωση.

Στο βίντεο περιγράφουν με ενθουσιασμό τη διαδικασία της κατασκευής, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν. «Κάναμε σχεδόν τα πάντα μόνοι μας», αναφέρουν, τονίζοντας ότι έμαθαν στην πράξη τεχνικές δόμησης με φυσικά υλικά, ενώ πολλές φορές χρειάστηκε να αυτοσχεδιάσουν για να καταφέρουν να ολοκληρώσουν το έργο με περιορισμένο κόστος.

«Οι τοίχοι του σπιτιού είναι φτιαγμένοι από υλικά που αναπνέουν και που δεν είναι γεμάτα χημικά. Ο σκελετός που υποστηρίζει την οροφή είναι ξύλινος. Το σαλόνι μας έχει φυσικό δάπεδο, στη γη. Για να λειτουργήσει το βασικό σύστημα θέρμανσής μας, η σόμπα  μας, αρκεί να ανάψουμε φωτιά μία φορά την ημέρα – επομένως, έχει οικολογικό χαρακτήρα. Μάλιστα όταν κάποια στιγμή κατεδαφιστεί αυτό το σπίτι, τα υλικά θα ενσωματωθούν εύκολα στο περιβάλλον.

Συλλέγουμε βρόχινο νερό, για δευτερεύουσες χρήσεις. Η ενέργειά μας προέρχεται από φωτοβολταϊκά. Δεν είμαστε συνδεδεμένοι στο δίκτυο. Το νερό ζεσταίνεται από ηλιακό θερμοσίφωνα , που είναι συνδεδεμένος με τη δεξαμενή του στο κελάρι».

Παρά το γεγονός ότι πλέον μεγαλώνουν και το παιδί τους μέσα σε αυτό το περιβάλλον, το ζευγάρι υποστηρίζει ότι οι ανάγκες της οικογένειας παραμένουν πολύ πιο περιορισμένες απ’ ό,τι θα περίμενε κανείς. Όπως αποκαλύπτουν, καταφέρνουν να ζουν με λιγότερα από 1.000 ευρώ τον μήνα, χωρίς να αισθάνονται ότι στερούνται κάτι ουσιαστικό.

«Έχουμε λιγότερα έξοδα αλλά περισσότερη ζωή», λένε σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία της αφήγησής τους.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνουν και στη σχέση που έχει αναπτύξει το παιδί τους με τη φύση. «Θέλαμε να μεγαλώσει ελεύθερο, να βλέπει δέντρα αντί για τοίχους», εξηγούν, περιγράφοντας μια καθημερινότητα πιο ήρεμη, μακριά από τους   έντονους ρυθμούς της πόλης.

Η ιστορία του Γιάννη και της Βανέσσας δεν παρουσιάζεται ως μια εύκολη ή ιδανική λύση για όλους. Ωστόσο, λειτουργεί ως ένα διαφορετικό παράδειγμα ζωής σε μια εποχή όπου η ανασφάλεια γύρω από τη στέγη και το κόστος διαβίωσης μεγαλώνει συνεχώς. Το ζευγάρι απέδειξε ότι, με επιμονή, προσωπική εργασία και αλλαγή προτεραιοτήτων, μπορεί κανείς να δημιουργήσει μια πιο αυτάρκη και ανθρώπινη καθημερινότητα, ακόμα και έξω από τα συνηθισμένα πρότυπα της σύγχρονης ζωής.

https://www.dinfo.gr/

ΟΙ 2 ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΑΣΙΑΣ {silk road, ΙΜΕC} ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΟΥΝ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ . ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ 297; ΤΙΠΟΤΕ ΑΠΟΛΥΤΩΣ!




ΥΠΟΤΙΤΛΟΣ . Η Ελλάδα των πέντε θαλασσών θα δωριθεί από τη Θρακική Διώρυγα. Κι ενώ δεκάδες θάλασσες γεμίζουν με δώρα την ΑΟΖ μας, η Αθήνα τα έκανε θάλασσα. Γράφει ο Χρήστος Κηπουρός.
1. Στράβων και Ελλάδα
Από τις πιο σοφές κουβέντες που κληροδότησε ο Πόντιος Γεωγράφος και φιλόσοφος Στράβων, από την πιο Αρχαία Πόλη του Κόσμου, την Πόντια Αμάσεια, ήταν ότι η Γεωγραφία είναι η Σκηνή, όπου επάνω της παίζεται η Ιστορία.
Αυτές οι δυο σήμερα, όπως το φέρνει και η μόδα, με τους διεθνείς εμπορικούς δρόμους να κάνουν σχεδιασμένα bypass στην Τουρκία, μας επιστρέφουν δημιουργικά στην παράδοση και στο «πάλι με χρόνια με καιρούς, πάλι δικά μας θα 'ναι».
Ναι μεν δεν θα είναι η Πόλη, αλλά θα είναι η θάλασσά της! Η Ελλάδα, μέσα από τη Θρακική Διώρυγα, θα βρέχεται και από τη Μαύρη Θάλασσα.
2. Πάλι πεντάδα Θαλασσών
Επιπλέον για πάντα μπορεί να υπάρχει και πάλι η Ελλάδα των πέντε Θαλασσών! Απλούστατα να κατοχυρωθεί ο Γεωγραφικός χαρακτηρισμός ως προς το όνομα Πελοποννησιακό Πέλαγος, που πρότεινα εδώ και καιρό, ώστε με το πρόσφατα διορθωθέν Νότιο Κρητικό Πέλαγος, το Αιγαίον Αρχιπέλαγος και το Υδάτινο ρεύμα του Εύξεινου Πόντου, να συμπληρώσουν τη θαλάσσια πεντάδα.
3. Καβαλιέρος, ο Χάρτης της Σεβίλλης
Υπάρχουν δύο ενδιαφέροντα. Για το Χάρτη της Σεβίλλης, ζητώ να μάθω, με αλλεπάλληλα e-mails από το Vivero που τον συνέταξε και τον ευχαριστώ που με απαντά, ενώ για τη Θρακική Διώρυγα που την εμπνεύστηκα, πριν από 20 περίπου χρόνια, την έχω ζωγραφίσει ουκ ολίγες φορές.
Επιπλέον ο Χάρτης της Σεβίλλης θα έχει το πουγγί και η Θρακική Διώρυγα, μοναδική παγκόσμια, με πλείστα όσα οφέλη.
Το πιο ταιριαστό, εθνικό και γεωοικονομικό ζευγάρι, οι δυο τους.
Καλοί οι δρόμοι αλλά η ΑΟΖ είναι καλύτερη! Γιατί αν είναι κάτι είναι φάτνη. Και οι δρόμοι του μεταξιού, δύο οι Κινεζικοί Δρόμοι και ένας ο Ινδικός ΙΜΕC, είναι τρεις μάγοι με τα δώρα, όχι για μια νέα γέννηση αλλά για νέα εθνική παλιγγενεσία.
Με την ΑΟΖ και το Χάρτη της Σεβίλλης να αποτελούν τον τροφοδότη λογαριασμό για τη χρηματοδότηση της Θρακικής Διώρυγας.
4. Το δια ταύτα
Αυτή είναι η δική μας Γεωγραφία της Αλήθειας. Διαφορετικά τα λεφτά από την ΑΟΖ και τους Υδρογονάνθρακες θα πάνε κι αυτά στην τρύπα της Αθήνας. Θα επεκτείνουν το Μετρό μέχρι την Κόρινθο. Όπως όταν ένωσαν τα Σεπόλια με τη Δάφνη, μετά άλλες δυο γραμμές κι άλλες δυο, κοκ. αφήνοντας τη χώρα χωρίς χωριά, με πόλεις copy - paste του μεταστατικού Γεωφασισμού τους.
Σ. Σ. Στους 297 Βουλευτές αποστείλαμε από κοινού με το Σμήναρχο Λουτσέτη επιστολή, δια μέσου του Προέδρου της Βουλής στις 2 Μαρτίου 2026. Επίσης, για δεύτερη φορά, στις 6 Μαρτίου 2026 με 297 e-mails, προς όλες και όλους, ώστε με αφορμή τη συζήτηση στη Βουλή της σύμβασης με τη Chevron, και τα απαράδεκτα εκείνα λογύδρια: “Νοτίως της Κρήτης” του Μητσοτάκη, να στηρίξουν το όνομα “Νότιο Κρητικό Πέλαγος”. Όμως δεν απάντησε κανείς. Προφανώς επειδή δεν έκανε κανείς το οτιδήποτε. Με αυτό λοιπόν το ηθικό και πολιτικό δικαίωμα ερωτώ στον τίτλο του κειμένου τι έκαναν. Από την ΑΟΖ έως το Χάρτη της Σεβίλλης. Θα είναι τιμή μου να λάβω απάντηση έστω από μια ή ένα. Έστω από εκείνα τα μέλη της Βουλής των Ελλήνων που οσονούπω θα είναι και αυτά, όπως εγώ, πρώην. Σημειωτέον, από πολλών ετών δεν το γράφω καν στα κείμενά μου. Αντιλαμβάνεται κανείς το γιατί. Ευχαρίστως πάντως θα αναμένονται απαντήσεις και από όποια, παλαιάς ή νέας κοπής μορφώματα. Όπως ευχαρίστως θα ανακαλέσω τη φράση: “Τίποτε απολύτως, αν έχει καμία ή κανείς έχει κάνει κάτι.
Διδυμότειχο, 21 Ιουνίου 2026,