Τετάρτη, 12 Ιουνίου 2019

Nervus Vagus: Το νεύρο της ΑΥΤΟΪΑΣΗΣ (II) - με άσκηση για να ξεμπλοκάρει αυχένας και ωμοπλάτες

γράφει η Βίκυ Χρυσού

Συνεχίζουμε λοιπόν αυτό το αφιέρωμα που ξεκίνησε με την εστίαση του ενδιαφέροντος μας στο έντερο και της επικοινωνίας αυτού με τον εγκέφαλο, μέσω κυρίως του πνευμονογαστρικού νεύρου -ένα νεύρο που όπως είδαμε επιτελεί και συντονίζει πάρα πολλές και βασικές λειτουργίες του οργανισμού. Όπως ανέφερα και στο πρώτο μέρος πολύ σημαντική είναι η συμβολή του νεύρου αυτού στο αν κάποιος βρίσκεται σε κατάθλιψη ή σε επικοινωνία με το κοινωνικό του περιβάλλον. Στην πρώτη περίπτωση για διάφορους λόγους -όπως το συνεχές στρές π.χ.- έχει μπλοκαριστεί ο εμπρόσθιος κλάδος του πνευμονογαστρικού νεύρου και λειτουργεί κυρίως ο πίσω κλάδος με τα ανάλογα συμπτώματα. Στο σημείο αυτό μια ενεργοποίηση του εμπρόσθιου κλάδου μπορεί με μεγάλη ειτυχία να φέρει το άτομο ξανά σε θέση επικοινωνίας, για το λόγο αυτό ο Ρόζεμπεργκ, αλλά και πολλοί ψυχολόγοι που έχει εκπεδεύσει στην ακαδημία του στη Δανία, εφαρμόζουν τη Βασική άσκηση που είδαμε, πριν αρχίσουν οποιαδήποτε συνεδρία με τον εκάστοτε ασθενή τους.
Πέρα από το γεγονός πως επανέρχεται κανείς σε κατάσταση εποικοινωνίας, η άσκηση βοηθά να επανέλθει η ορθή λειτουργία του νεύρου, πριν προχωρήσει το άτομο ή ο φυσιοθεραπευτής του στο μασάζ των ίδιων των μυών.

Ενώ παλαιότερα υπήρχε η διαδεδομένη άποψη στην ιατρική πως το πνευμονογαστρικό νεύρο είναι ένας και μοναδικός φορέας, μάθαμε σχετικά πρόσφατα πως αποτελείται από δύο κλάδους, οι οποίοι ξεκινούν από διαφορετικές θέσεις και εκτελούν διαφορετικές λειτουργίες. Οι δύο αυτοί κλάδοι μαζί με το στέλεχος του συμπαθητικού νευρικού συστήματος -δηλαδή τα τρία μέρη του αυτόνομου νευρικού συστήματος- ελέγχουν και επιδρούν πάνω στις βασικές ζωτικές λειτουργίες της αναπνοής και της κυκλοφορίας του αίματος - με διαφορετικό τρόπο βέβαια το κάθε τμήμα.

Αξίζει εδώ να σταθούμε στον πρόσθιο κλάδο του πνευμονογαστρικού, που ξεκινά από το εγκεφαλκό στέλεχος, ακριβώς κάτω από τον εγκέφαλο και τη σχέση του με την αναπνοή, καθώς τούτος ελέγχει τη ρυθμική κίνηση των βρογιολίων, των μικροσκοπικών δηλαδή διακλαδώσεων των βρόγχων κι έτσι υποστηρίζει την επαρκή μεταφορά οξυγόνου. Η δράση του ελέγχεται από το εγκεφαλικό στέλεχος. Συχνά όμως παρατηρείται μια χρόνια στένωση των αναπνευστικών οδών που δυσκολεύει την αναπνοή. Αυτός ο μηχανισμός συνδέεται με τις καταστάσεις σοκ και εμφανίζεται συχνά και στις χρόνιες παθήσεις των πνευμόνων, το άσθμα και τη χρόνια βρογχίτιδα.

Σε αντίθεση με τούτες τις καταστάσεις, όταν αισθανόμαστε ήρεμοι και ασφαλείς, ο πρόσθιος κλάδος του πνευμονογαστρικού συντονίζει ένα ρυθμικό άνοιγμα των αναπνευστικών οδών, που διατηρούν μία μέση τιμή ανοίγματος κατά την εισπνοή και την εκπνοή. Κατανοούμε μέχρι εδώ πως και η συναισθηματική μας κατάσταση επιρρεάζει την ορθή λειτουργία τόσο των νεύρων όσο και της αναπνοής μας...

Για την καλή λειτουργία του πνευμονογαστρικού νεύρου, όπως και όλων των νεύρων που κατέρχονται από τη βάση του κρανίου θα πρέπει να είναι και ο αυχένας και ολόκληρη η περιοχή του λαιμού σε καλή κατάσταση και δίχως πιασίματα. Άμεσα σχετιζόμενο με την καλή και εύρυθμη κίνηση του σώματος είναι και το ΙΧ εγκεφαλικό νεύρο, καθώς νευρώνει τον τραπέζιο μυ, και τους μύες κίνησης του λαιμού, οι οποίοι κάνουν δυνατή την κίνηση λαιμού και κεφαλής. Όταν υπάρχει πιάσημο σε αυτό το νεύρο, τότε έχει επιπτώσεις στους ώμους, τη σπονδυλική στήλη και ολόκληρο το σώμα (!)  Όταν λοιπόν υπάρχει πρόβλημα στη λειτουργία του ΙΧ νεύρου απουσιάζει ο σωστός τόνος στους μύες που νευρώνει, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται συμπτώματα όπως:
  • πιασμένος αυχένας, 
  • χρόνια προβλήματα των ώμων, 
  • δυσκολία στο να γυρίσουμε το κεφάλι ή ακόμη και 
  • ημικρανίες (σε αυτό ειδικά το θέμα της ημικρανίας θα επανέλθω σε επόμενο άρθρο...)


Έτσι στο σημείο αυτό, προς υποστήριξη μιας προσπάθειας να ελευθερωθούν και να επαναλειτουργήσουν ορθά τα συγκεκριμένα νεύρα παραθέτω άλλη μία άσκηση του Στάνλει Ρόσεμπεργκ ειδικά για τον τραπέζιο μυ. Με την άσκηση αυτή επανέρχεται ο τόνος στην μυική αυτή ομάδα που αποτελείται από τρία μέρη και ελευθερώνεται ο αυχένας και ο λαιμός (Βαθύτερο μυικό μασάζ μπορεί φυσικά να ακολουθήσει... αλλά εδω εργαζόμαστε πρωτίστως στην απελυθέρωση και το ξεμπλοκάρισμα των νεύρων). Καλό είναι να την εντάξουμε στην καθημερινότητα μας, ειδικά όσοι κάνουν καθιστική εργασία ή εργάζονται πολλές ώρες μπροστά σε υπολογιστή ή μένουν σκυμένοι για ώρες πάνω από κινητά... με αποτέλεσμα η στάση με το προτεταμένο κεφάλι να γίνεται στάση σώματος ολοένα και περισσότερων... 

  1. Σταθείτε ίσια ή καθίστε άνετα σε μία καρέκλα με τη σπονδυλική στήλη σε ευθεία.
  2. Σταυρώστε τα χέρια σας χαμηλά μπροστά από το στομάχι, έτσι ώστε με το ένα χέρι να πιάνετε την εξωτερική πλευρά του άλλου μπράτσου, λίγο πάνω από τον αγκώνα. (*βλέπε φωτο)
  3. Γυρίστε γρήγορα και δίχως παύση στην κίνηση σας, τη ζώνη των ώμων τραβώντας ελαφρά στο μπράτσο, δίχως να στρέψετε όμως καθόλου τη λεκάνη. Γυρίστε τον κορμό μόνον μέχρι εκεί που αισθάνεστε άνετα. Παραμείνετε στη θέση αυτή για λίγα δευτερόλεπτα, σαν μια άσκηση διάτασης.
  4. Επανέλθετε στην ευθεία και γυρίστε κατόπιν προς την άλλη πλευρά. Επαναλάβετε 3 φορές προς κάθε κατεύθυνση. Κάντε τις κινήσεις αυτές δίχως να σφίγξεστε ή να κρατάτε σφιχτούς τους ώμους. Όσο πιο απαλά και άνετα μπορείτε. 
  5. Κατόπιν φέρτε τα χέρια στο ύψος του στήθους, παράλληλα προς το έδαφος. Επαναλάβετε και εδώ 3 φορές τις στροφές του άνω κορμού/ζώνης ώμων προς τη μία και την άλλη πλευρά, δίχως να κινείτε τη λεκάνη. Παραμείνετε και εδώ στη θέση στροφής για λίγα δευτερόλεπτα πριν επανέλθετε στην ευθεία.
  6. Τέλος σηκώστε τα χέρια όπως είναι σταυρωμένα, ψηλά και μπροστά από το κεφάλι σας. Επανάλάβετε και πάλι τις στροφές του κορμού δίχως να κινείτε τη λεκάνη. 3 φορές προς κάθε πλευρά με μικρή παραμονή στη φάση διάτασης.

Με αυτή την πολύ απλή άσκηση και μέσα σε δ΄θο μόλις λεπτά ελευθερώνονται και τα τρία επίπεδα του τραπέζιου μυ και ξεμπλοκάρουν επίσης τα νεύρα στον αυχένα και τις ωμοπλάτες. 

Πολύ συχνά παρατηρούν οι άνθρωποι μετά από την πρώτη κιόλας εφαρμογή πως το κεφάλι είναι πιο ανάλαφρο καθώς έχει επανέλθει στη σωστή του θέση. Επίσης δεν είναι σπάνιο να ψηλώνουν μέχρι και 5εκ. (!) άνθρωποι που έχουν την κεφαλή συνήθως προτεταμένη. Η στάση του σώματος τους αλλάζει αμέσως!


Το αφιέρωμα για το νεύρο της αυτοίασης συνεχίζεται...
με ακόμη περισσότερες ασκήσεις και πληροφορίες.

Μέχρι την επόμενη ανάρτηση,
με αγάπη
Βίκυ Χρυσού

vickytoxotis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου